De Safari gebruikers onder ons zullen het al wel hebben gezien en iedereen heeft er zeker en vast al over gehoord; het privacy rapport.
“In de afgelopen zeven dagen heeft Safari 103 trackers verhinderd een profiel van je op te bouwen.”
En met de laatste iOS 14 updates zijn ook de social media tracking mogelijkheden flink aan het inperken. Daarom besteden we in deze nieuwsbrief aandacht aan tracking in combinatie met de datalayer en Google Tag Manager.
Scripts, pixels & datalayer
Het plaatsen van scripts en pixels in de broncode is aan het veranderen. Niet alleen door de core web vitals page speed score (bekijk onze vorige nieuwsbrief), maar ook omdat deze scripts steeds rigoureuzer en efficiënter worden geblokkeerd door de browser.
De datalayer wordt als plugin geinstalleerd binnen Magento en zorgt voor een laag tussen de broncode en de analytics toepassingen. Door middel van vaste events die naar de verschillende platformen kunnen worden gepushed haakt een externe tool in op deze datalaag.
Door het gebruik van algemene events zorgt de datalayer er voor dat de data uniform is en dat externe scripts tot een minimum worden beperkt.
Google Analytics 4
In augustus 2019 kondigde Google een nieuwe property aan voor Google Analytics, de App+Web Property. Met deze nieuwe property geeft Google de gebruiker meer analysemogelijkheden zodat het hele analytics-pakket beter aansluit op verschillende behoeften van de gebruikers.
De property faciliteert metingen niet meer op basis van de sessie, maar op basis van events. Deze events zijn vergelijkbaar met de events beschreven voor de bovenstaande datalayer. Een duidelijke trend voor de toekomst dus.
Vooralsnog is er geen haast geboden met de overstap van Universal Analytics naar GA4, maar omdat de historische data niet overdraagbaar is tussen de properties, is het aan te raden de configuratie te implementeren en de datacollectie te starten.
Hoe ziet de toekomst er uit?
Natuurlijk staan de ontwikkelingen omtrent privacy nooit stil. Daarom werken wij momenteel druk aan applicaties om tracking, data en business intelligence samen te brengen en zo het besluitvormingsproces op termijn te vergemakkelijken.
Wil je samen met ons de eerste stappen zetten richting een data gedreven toekomst? Wij doen graag voor jullie onderzoek over de huidige staat van jullie tracking en analytics en bekijken we welke mogelijkheden nog onbenut zijn, zo kunnen wij daarna aangeven wat nog moet gebeuren om zoveel mogelijk data te verzamelen. Vervolgens kunnen we data gedreven gaan sturen richting doorontwikkeling. Wij horen dus graag of we voor jullie mogen gaan bekijken waar er nog kansen liggen.