Je webshop A/B testen
Je webshop draait, de bezoekers komen en sommige kopen, wat nu? Hoe goed je webshop ook presteert, hij is nooit klaar en nooit 100% optimaal. Er zijn altijd mogelijkheden om de conversie te verbeteren en meer omzet te maken. Echter is het belangrijk om zeker van je zaak te zijn en wil je geen onnodig uren aan development spenderen zonder te weten of dit wel een verbetering oplevert. A/B testen is dé uitkomst! Doordat je met A/B testen in relatief korte tijd een test op kan zetten en kan draaien kan je met een kleine investering alsnog een verbetering testen en deze voer je pas door als je er zeker van bent dat dit een verbetering is.
Hoe werkt A/B testen
Om te gaan A/B testen begin je eerst met het analyseren van je webshop en het opstellen van hypotheses. Dit doe doe je door goed te kijken welke knelpunten er zouden kunnen zitten, je goed in te leven in de bezoeker en de customer journey te doorlopen om te kijken of alles duidelijk is en of de klant op een bepaalde plek vragen kan hebben die de beslissing om te gaan betalen kunnen beïnvloeden.
Vanuit een hypothese wordt een test opgesteld. Deze test toont bijvoorbeeld 50% van de bezoekers de aangepaste webshop, waar de hypothese op toegepast is en de andere 50% de originele webshop. Denk bijvoorbeeld hierbij aan het tonen van een groene knop of rode knop, met het idee dat de ene kleur duidelijker is dan de andere en de bezoeker zo sneller de belangrijke knoppen kan vinden. De test wordt ingesteld en gaat draaien, van tevoren wordt een minimaal aantal test bepaald zodat de test ook daadwerkelijk representatief is. Het is belangrijk de test lang te laten draaien, zodat invloeden vanuit buitenaf zo min mogelijk de test kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan een extreem warme dag bijvoorbeeld.
Wanneer de test gedraaid heeft en het minimum aantal tests is behaald is het tijd om de conclusie te trekken. Het systeem waarmee de tests gedraaid worden houdt de conversie per test bij en zo kan je zien welke test een hoger conversie percentage had. Vanuit deze conclusie wordt een development instructie opgesteld, of misschien wel geconcludeerd dat de originele webshop toch beter is zoals hij is.
De developers gaan nu aan de gang en gaan de verbetering doorvoeren. Dit zal op lange termijn resulteren in een verhoging van de conversie en dus meer omzet opleveren. Echter ben je natuurlijk niet klaar en kan je daarna meteen een volgende test starten, je wilt natuurlijk je conversie percentage blijven verhoging.
A/B Testen met Trinos
Ongeacht welk webshop systeem je hebt, dat hoeft dus zeker geen Magento 2 te zijn, kunnen wij van A tot Z jouw A/B tests op zetten. Wij gaan dan analyseren, komen met hypotheses en testen deze. We stellen een instructie op voor jouw developers en zorgen zo voor een goede verbetering van jouw webshop. Dit doen wij door gebruik te maken van onze uitgebreide, in meer dan 10 jaar e-commerce ervaring, opgebouwde kennis van ons team dat bestaat uit developers, e-commerce managers, User Experience designers en project managers. Dit is dus een dienst die wij naast onze development diensten aanbieden en staat er volledig los van, wij kunnen met jouw developers hierin samenwerken en nemen onze kennis van development hierin mee om te zorgen dat dit vlekkeloos verloopt.
Wil je de mogelijkheden bespreken? Dan doen wij dat natuurlijk graag en volledig vrijblijvend. Neem gerust contact met ons op via info@trinos.nl, per telefoon via 024 202 2064 of via onze contactpagina.