Freelance E-commerce Manager

Je loopt tegen plafond, het is te veel om nog zelf te doen of je mist iemand met expertise en kennis om de webshop naar het volgende niveau te tillen. Hierdoor groeit de webshop niet zo hard als je wil en in feite sta je dus bijna stil. Dit is jammer en onnodig, een goede e-commerce manager kan namelijk iedereen ontlasten en zorgen voor groei. 

De E-commerce manager is de verbindende schakel in het web van de e-commerce. Hier komt development, sales, marketing, inkoop, klantenservice, management en alle ondersteunende afdelingen samen. Daarom is het belangrijk dat daar een manager staat met kennis van alle aspecten, eentje die weet hoe de afdelingen samen moeten werken en wat hierin belangrijk is.

Wat doet een freelance E-commerce manager?

Een e-commerce manager coördineert, analyseert en adviseert, met als doel de webshop en alle processen hier omheen te verbeteren. Dat houdt in dat de e-commerce onder andere adviseert over alle technische ontwikkelingen, marketing ontwikkeling en data gebruik. Hieruit komt een technisch advies, een marketingstrategie en verschillende tools om jouw data te benutten en de marketing te ondersteunen. 

Naast advies kan een e-commerce manager ook coördineren en managen. Bijvoorbeeld bij de migratie naar een nieuw systeem, een implementatie van een voorraad management systeem of het inzetten van een product information management systeem. 

De e-commerce manager brengt alle processen in kaart, fungeert als sparringpartner voor management en afdelingshoofden en zet zijn/haar ervaring in de breedste zin in om iedereen te ondersteunen. Naast bovenstaande zaken is de e-commerce manager in staat jouw webshop te voorzien van audits op gebied van UI/UX om daarna door middel van A/B testing de webshop te verbeteren.

Wanneer er onervaren personeel aanwezig is kan er ook gekozen worden om het personeel te trainen. Dit door overdracht van kennis en het opstellen van lange termijn strategieën die het personeel kan gaan uitvoeren. 

Dit is natuurlijk nog lang niet alles en wat een e-commerce manager precies voor jou kan doen is geheel afhankelijk van hoe het bedrijf in elkaar zit, hoe de webshop is en welke afdelingen er allemaal al zijn. 

Trinos als freelance e-commerce manager

Met Trinos als jouw e-commerce manager haal je direct jarenlange ervaring in huis. Wij werken namelijk achter de schermen als team. Jij hebt één aanspreekpunt en zult samenwerken met één van onze ervaren e-commerce specialisten. Deze specialist werkt achter de schermen vervolgens samen met ons team van professionals. Dit team bestaat uit developers, specialisten met marketing en sales ervaring, een ervaren e-commerce managers, specialisten met ervaring opgedaan met eigen webshops, User Experience designers en webshop developers. Met dit team weten we samen alle ins en outs van webshops en kunnen we op elk gebied adviseren. Dat is de kracht van Trinos. 

Al meer dan 10 jaar werken wij, samen met onze klanten, aan de groei van hun webshops. Door in de loop van de jaren ons team uit te breiden met niet alleen developers, maar ook team leden met ervaring als e-commerce managers, user experience designer en marketing hebben we geinvesteerd in alle aspecten die nodig zijn om webshops te laten groeien. Vaak zijn onze project managers al de schakel tussen marketing, development en de webshop eigenaar en adviseren we in het gebruik van tools, data analyse en verbetering van de webshop. Dit doen wij voor onze development klanten als development partij en voor onze e-commerce management klanten als e-commerce manager. Op die manier gebruiken we onze ervaring voor al onze klanten hetzelfde, maar dan in verschillende rollen. 

Wij zullen overigens zeker niet de development over moeten nemen en daar ook nooit op aandringen. Onze developers werken voor onze interne klanten en hier halen wij veel ervaringen uit, echter werken wij als e-commerce manager samen met jouw development partij en nemen wij alleen deze ervaringen mee om te zorgen dat de development zo goed mogelijk verloopt. Onze diensten als e-commerce manager staan dus volledig los van onze development diensten en er zal geen actieve acquisitie voor plaatsvinden. 

Onze development afdeling richt zich op Magento 2. Echter is onze ervaring veel breder en hebben wij ook ervaring met bijvoorbeeld Shopware, Shopify en WooCommerce en weten wij hoe deze systemen werken. Het maakt dus niet uit welk e-commerce systeem je gebruikt of gaat gebruiken, wij kijken altijd welke het beste bij jouw bedrijf past.

Hoe wij werken

Wij maken graag, natuurlijk in eerste instantie geheel vrijblijvend, uitgebreid kennis. In eerste instantie zullen wij altijd beginnen met het spreken van de verschillende afdelingen en inventariseren van de behoeften. Hiermee kunnen wij in kaart brengen waar er mogelijkheden liggen en hoe de processen te verbeteren zijn. Het is namelijk erg belangrijk om te weten welke problemen er bijvoorbeeld zijn, welke taken (te) lang duren en wat de wensen zijn van de verschillende medewerkers. 

Los van de processen zullen wij ook beginnen met een uitgebreide audit van de webshop. Hierbij kijken wij naar de UI/UX, of er fouten/bugs aanwezig zijn, welk systeem er is, of de webshop voldoet aan de Core Web Vitals en welke zaken er nog missen in de webshop. Dit resulteert in een uitgebreid rapport waarin kansen en mogelijkheden voor de ontwikkeling van de webshop uitgewerkt worden waarmee een korte en lange termijn planning gemaakt kan worden. 

Binnen Trinos hebben wij een aantal mooie interne tools ontwikkeld, welke wij graag inzetten voor al onze klanten. Deze tools maken het mogen om data te analyseren en strategische beslissingen te nemen door deze goed te onderbouwen met de informatie die uit deze data gehaald kan worden. Deze tools analyseren jouw klanten, je SEO, de Core Web Vitals en jouw orders. Op deze manier brengen wij in kaart waar de kansen liggen, denk bijvoorbeeld aan het binnen houden van klanten of het binnenhalen van meer klanten door specifiek te bepalen wat de doelgroep is. 

Wij werken op basis van een afgesproken aantal uren per maand, deze uren worden verspreid over de maand ingezet. Het aantal uren is afhankelijk van de grootte van de webshop en het bedrijf en de aard van de werkzaamheden. Dit wordt dus per project afgesproken. De duur van de werkzaamheden varieert ook per webshop en kan van 3 maanden ook oplopen tot 12 maanden of langer, dit is ook compleet afhankelijk van de wensen. Uiteindelijk is er altijd de optie om kennis over te dragen in een periode waarin de werkzaamheden van de freelance e-commerce manager afgebouwd worden en er een e-commerce manager ingewerkt wordt. 

Waar je rekening mee kan houden

Op het moment dat wij aan de slag gaan als e-commerce manager dien je met een aantal zaken rekening te houden. Wij zullen kritisch gaan kijken naar alle processen en afdelingen en hier onze onderbouwde mening over geven, dit is altijd opbouwend en zo kan het zijn dat we de development partij gaan helpen of de marketing partij gaan sturen.  Daarnaast zal er een plan geschreven worden voor de ontwikkeling van de webshop en is het voor het slagen van de optimalisaties belangrijk dat er budget vrij is om deze ontwikkelingen door te zetten. Jouw development partij moet dus de kans krijgen om op basis van het korte en lange termijn plan aan de gang te kunnen en de verbeteringen door te kunnen gaan voeren. 

Laten we samenwerken

Wil je de volgende stap zetten in jouw online succes? Wij denken graag met je mee! Samen kijken we waar jouw kansen liggen en met welke strategie we jouw doelen kunnen bereiken.

Maar eerst maken we graag even kennis, dit kan natuurlijk geheel vrijblijvend.

Kennis maken