Skip to content

Conversie Optimalisatie webshop

De conversie is een van de belangrijkste statistiek die jou verteld hoeveel potentie je webshop heeft. Bij 2% is namelijk elke 50e bezoeker een klant, zo weet je dat als je 50 bezoekers per dag extra hebt je 1 order per dag extra hebt. Dit maakt het investeren in het binnen halen van bezoekers steeds interessanter. Andersom weet je ook dat als je 1000 bezoekers per dag hebt en 2% conversie, je 20 orders hebt. Wanneer je dit vervolgens naar 3% weet te brengen heb je 30 orders, op de lange termijn is het dus erg belangrijk om je conversie zo hoog mogelijk te krijgen.

Zo werken wij

Wij van Trinos zijn techneuten, wij houden ervan om de techniek voor ons te laten werken. Dat doen wij dus ook wanneer wij webshops optimaliseren als jouw conversie optimalisatie specialist. Om de conversie te optimaliseren is het belangrijk om zoveel mogelijk te weten, dit doe je door met verschillende tools te meten en vervolgens de resultaten naast elkaar te leggen. Vervolgens kan je op basis daarvan in kaart brengen waar de kansen liggen en kan je door middel van A/B testen ideeën testen door te kijken of deze positief uitpakken.

De verschillende tools

Om alles goed te meten gebruiken wij verschillende tools. Zo gebruiken wij Google Analytics met Enhanced Ecommerce om de conversie te meten, maar ook om de bounce rate te bekijken en de prestaties per pagina te analyseren. We gebruiken Hotjar om screenrecordings te kunnen bekijken en om exit polls op te zetten. Verder gebruiken wij nog een aantal tools om specifieke zaken, zoals de formulieren en de server prestaties te meten en om eventuele foutmeldingen te kunnen loggen. Tot slot hebben wij nog een aantal zelf ontwikkelde tools die wij inzetten om data te analyseren en te benutten.

A/B testen

Door alle tools te combineren worden ideeën gevormd, deze ideeën zijn dan uiteraard al gebaseerd op data, maar het is goed om deze ook nog even goed te toetsen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er uit de analyses blijkt dat een knop niet duidelijk genoeg is, een tekstje niet genoeg opvalt of dat het niet duidelijk genoeg is wat de verzendkosten zijn. Door met een A/B test deze ideeën om te zetten in een functionerende test en vervolgens deze test te draaien worden ideeën getoetst en wordt het duidelijk of de conversie verhoogd wordt.