Blog

De Google Core Web Vitals

By juli 29, 2021 No Comments

Google beschrijft de Core Web Vitals als statistieken die belangrijk zijn voor elke website en dus die bij elke website op orde moeten zijn. Deze vinden zij belangrijk en dat houdt in dat de Google Ranking, naast alle andere statistieken, ook op deze statistieken gebaseerd gaat worden. Het is dus belangrijk dat jouw webshop hieraan gaat voldoen.

3 Statistieken

De Core Web Vitals bestaan uit 3 statistieken:

Largest Contentful Paint (LCP)
Dit meet wanneer het grootste element op je scherm zichtbaar wordt. Dat houdt in dat het meet hoe lang het duurt voordat de content geladen wordt en het gaat hierbij uit van het grootste onderdeel. Dit kan bijvoorbeeld een grote afbeelding van je slider zijn. De LCP moet binnen 2.5 seconden geladen zijn.

First Input Delay (FIP)
Soms duurt het even voordat een bezoeker een handeling kan uitvoeren, dit komt dan doordat op de achtergrond eerst een bepaald script geladen moet worden. Dit kan de bezoeker als negatief ervaring en daarom is dit een belangrijk punt. Het mag niet langer dan 100 milliseconden duren voordat een bezoeker een actie kan uitvoeren.

Cumulative Layout Shift (CLS)
Wanneer bepaalde elementen op het scherm later ingeladen worden, kan het zijn dat er een deel van de website verspringt. Om een goede user experience te bieden moet dit zo minimaal mogelijk zijn. De metingen mogen niet meer dan 0.1 scoren.

Hoe meet Google dit?

Google vraagt gebruikers van Chrome of zij anoniem informatie willen doorgeven. Door daarmee op de achtergrond de statistieken te vergaren verzameld Google heel veel informatie rondom je webshop. Vervolgens nemen zij een gemiddelde van al deze statistieken en dit gemiddelde hanteren ze als jouw webshop score.

Wat moeten we hiervoor doen?

We moeten zorgen dat de score voor LCP, FIP en CLS gaan voldoen aan de gewenste score zoals Google deze bepaald heeft. Het is echter niet zo dat Google het of goedkeurt of afkeurt, maar ze hanteren een score van 0-100. Dit betekent dat je het zeker niet perfect hoeft te doen, wat ook eigenlijk helemaal niet mogelijk is met een webshop, maar gewoon zo goed mogelijk. Trinos kan hiervoor een analyse doen en bekijken wat voor jouw webshop nodig is om het zo goed mogelijk te doen. Neem dus gerust even contact met ons op. De beste oplossing is zorgen dat je webshop het Hyvä thema als basis gaat hebben, op die manier ben je voorbereid op deze update. Je scoort dan namelijk makkelijk 85+ op zowel desktop als mobiel. Trinos is Magento Hyva specialist en wij kunnen je hiermee dus zeker helpen.

Leave a Reply